Bosna a Hercegovina - leto 2021

Plan cesty:

Vyrazame v nedelu 18.07.2021 ako trojclenna posadka na tri tyzdne na prieskum Bosny

• nedela - cesta do Madarska - kemp Balatontourist Camping Napfeny - 336km
  • pondelok - zostavame v kempe
  • utorok - cesta do Stone Spheres v Bosne - spime v aute - 460km
  • pondelok - Bosna Mostar - spime v aute - 138km
  • utorok - Medzigorje / Vodopad Kravice / Bozijak - spime v aute - 25km
  • streda - camp Dole Chorvatsko - spime v kempe - 66km
  • stvrtok - zostavame v kempe
  • piatok - zostavame v kempe
  • sobota - cesta na ostrov Brac / Zlatni rat - spime v Camping no1 - 63km
  • nedela - zostavame v kempe
  • pondelok - cesta do Vodice - spime v kempe - 153km
  • utorok zostavame v kempe
  • streda zostavame v kempe
  • stvrtok - cesta domov.

Sobota 17.07 - balenie a upratovanie Avie. Vsetko ide viac menej podla planu. Povinny nakup v Tescu za 173€. Okolo 21:00 sme v podstate pripraveny.

Nedela 18.07 - vstavame okolo 6:30. Kupujem este dialnicnu znamku Madarsku online. PLan bol vyrazit o 8:00. Teraz je 10:00 a este balime.
Cesta bola v pohode. Na hraniciach žiadne problémy. Do kempu sme dorazili okolo 18:30. Našli sme si super miesto pri vode.
Večer sa ideme kúpať a na veceru do reštaurácie v kempe. Dost fúka a je chladno.

Pondelok 19.07 - v noci pršalo a fúkalo , ale spalo sa dobre. Ráno Samuel dostáva hráčsky tyzden , tak sa idem s Petou kúpať a varíme si obed. Je prijemne. K veceru ustupuje vietor aj dážď a vychádza slniecko.

Utorok 20.07 - ráno je pekne. Pomaly sa balóne a vyrážame smer Chorvátske hranice. Cesta ide dobre po diaľnici. Pred hranicami je diaľničná kontrola kde nám za 48€ vysvetlia ze potrebujeme D2 a nie D1. Berieme to s humorom. Na hranicu je to este 20km. Na hranici nám kontrolujú občianske. Zaradím jednotku a v tom Kľak. Niečo cuklo a auto nereaguje na plyn. Predpokladám poloos. Zapnem uzávierku. Auto sa pohne. Je to jasné. Prechádzame colnícou kde chcú vidieť očkovacie preukazy. Siaham po našich papieroch ktoré sú o prekonaní kovid a colník nás odmáva ze mozme ist. Za hranicou skúšame ist na uzávierku ale nejde to. Nacúvam nazad a voláme Tomášovi koli náhradnému dielu. Zodvihol som auto na uzávierke a ľavé koleso sa točí. Čiže je to láva poloos. Prišli colníci a snažia sa nás vyhnať, ale im vysvetľujeme ze auto nejde a ze pomoc pride o 5 hodín. Mávnu rukou a ja si montujem dalej. Po pól hodine je poloos vonku. Tomáš zaobstaral vsetko potrebné a okolo 16:00 vyráža z Trenčína.

Okolo 20:30 je Tomáš zo všetkým potrebným na hraniciach. Zdrží sa len 5 minút a letí nazad na Slovensko. Montáž ide ako po masle kedže je vsetko pripravené a my sme o 21:30 pripravený vyraziť. Ideme pomaly na najbližšie parkovisko. Vsetko vyzerá sa funguje, tak sa osorchujem a prezleciem. Pokračujeme este na najbližšiu benzínku kde sa osorchuje Peťa a uložíme sa spat.

Streda 21.07 - vstávame skoro. Na parkovisku je rušno. Dáme si rýchle raňajky a vyrážame smer Bosna. Cesta ide dobrou diaľnicou. Ideme 80km/h pre istotu. Ale vsetko funguje. Hranice s Bosnou sú malé. Je tu chaos. Na chorvátskej strane chcú len doklady totožnosťi. Na Bosne chcú aj Covid potvrdenie. Nakoľko asi nerozumie co tam je napísané, tak nás púšťa dalej. Za mestom kupujeme naftu a mobilnú kartu na internet. Cesta k Stone Sphere je po zlej ceste. Ide to pomaly. Kamenné gule sú v potoku. Udržíme sa iba chvilku, lebo nieje velmi co pozerať.

Vyrážame smer Sarajevo. Mesto je krásne. Starý trh ma svoje čaro. Miešajú sa tu snáď všetky kultúry naraz. Dávame si Čevabi a prechádzame sa uličkami.
Peťa si všimne lanovku nad mesto, tak sa ideme previesť. Zapadá slnko a výhľad je nádhery.

Sarajevo ma prekvapilo aké je prijemne. Na večer dorazime do kempu Sarajevo. Cesta je strasidelná ale kemp je príjemný. Je uz tma tak ideme do sprchy a spat.

Štvrtok 22.07 - ráno je krásne slnečno. Dávame si oddychový den. Prieme prádlo a po obede ideme pozriet tunel nádeje nazad do mesta.

Pred tunelom si berieme taxík do starého mesta. Je tu stále co pozerať. Dávame si výdatný obed a pozeráme pamiatky. Nazad do kempu si berieme zase taxík. Večer pohoda na mobiloch 😁

Piatok 23.07 - ráno sa balíme a vyrážame smer Bosnanske pyramidy. Je to zhruba 25km po dislnici. Parkujeme na čerpacej stanici. Samuelovi sa nechce. Este leží v posteli a spi. Pyramída slnka je vlastne kopec s kúsami betónových blokov rozmiestnených po lese. Od miestneho sprievodcu si necháme vysvetli ze je to najstaršia a najväčšia pyramída sveta. Moc nás to nepresvedčilo.

Presúvame sa dalej k Ravenj Tunel. Je to v tej istej dedinke. Táto atrakcia je oveľa viac navštevované a aj organizovaná. Kupujeme si vstup zo sprievodcom v angličtine. Skupina je ale príliš veľká. V tuneloch je chladno. Steny sú z riečneho štrku. Vsade sú meditačné miestnosti. Čím hlbšie vstupujeme tým ťažšie sa dýcha. Ja sa vo vnútri necítim velmi prijemne. Vonku si Peťa necháva merať čakry a dávame si niečo pod zub v bufete.

Dalej vyrážame k jazeru Boračko. Cesta ide diaľnicou. Az posledných 20km je po strmej zakrutovej ceste az k jazeru. Jazero je krásne az to berie dych. Kemp je taký divokejší. Plny domácich detí. Sociálne zariadenia sú špinavé a sprcha je skôr nepoužitelná. Večer si grilujeme a ideme spat.

Sobotu zaostávame v kempe. Teplota je príjemná. Kemp sa postupne plní domácimi a večer sa zase vyprázdni. Jazero ma pokojnú hladinu tak je ideálne na paddleboard.

Nedeľu 25.07 - ráno skoro balíme. Dopúšťame vodu a vyrážame smer Mostar. Volíme kratšiu cestu. Tvrdia nám ze cesta je nespevnenú ale v pohode. Ukáže sa ze je to krutá lesná cesta na vysokohorskú autoturistiku. Ideme cely čas po úzkej makadamovej ceste. Z jeden strany skala a z druhej roklina. Na vrchole sa dostávame nad úroveň stromov. Príroda je tu nádherná. Cesta ma 52km a my ju ideme skoro tri hodiny.

V Mostare sa najprv zastavujeme v kempe. Peťa sa osprchuje , ja idem zo Samuelom do rieky a ideme Aviou do mesta. Staré mesto je malinké. Plno stánkov a reštaurácií. Práve sa koná skákanie z mosta do rieky. Tak to chvíľu sledujeme a potom sa ideme najesť. Keď sa rieka vyprázdni , idem si zaplávať pod starý most. Voda je ľadová.

Večer oddych v kempe. Je ale velmi teplo a sme unavený. Zajtra nás čaká prameň rieky Buna a Medzugorje.

Pondelok - k prameňu rieky Buna je to kúsok. Zastavujeme na platenom parkovisku. Ide sa asi 10 min peši ulicou. Vsade sú tu stánky so suvenírmi a reštaurácie. Prameň je pekný, čistý ale je tu neuveritelne veľa holubov. Dávame si skorý obed a ideme sa pozriet do jaskyne kde nám sprievodca dáva pár informácií o hĺbke a výdatnosť prameňa.

cesta do Medzugorje ide rýchlo. Sme tu v pondelok čiže je malo turistov. Parkujeme priamo pod modrým krížom. Je teplo. Stúpame do kopca po ostrých kameňoch trčiacich z vyprahlej zeme. Ma to tu príjemnú atmosféru. My ideme v šľapkách a sťažujeme si. Na vrchole sú ale ľudia ktorý tam vyšli na boso , alebo vyniesli choré dieťa na pleciach alebo slepého kamaráta. Je mi trápne ze som si sťažoval.

Vyrážame smer vodopády Kravica. Parkujeme na priľahlom parkovisku a ideme dole k vodopádu sa okúpať. Voda je studena a je tu dost ľudí. Vodopád je krásny. Množstvo turistov ho ale dost devastujú. Najeme sa v bufete a zisťujeme informácie o kempe aby sme nemuseli spat na parkovisku. Kemp patrí k nufetu kde večeriame takze nám povedia ze mozme kľudne prespat. Cesta do kempu je ale velmi strmá. Dole to ide, ale bojím sa či to zajtra vyjdem aj hore.

Utorok - Noc bola dobrá, nakoľko sa večer prijemne ochladilo a dobre sa spalo. Ráno si idem zaplávať. Nikto tu este nieje. Na moje počudovanie je vo vode veľa odpadkov. Pri vychádzaní do vody zbadám hada ako si loví raňajky. Z diaľky ho odídem ale po chvíli zbadám ďalšieho. Tak sa len rýchlo oplachnem a padám von z vody. Nemám rad hady.
Cestu z kempu sme nakoniec zvládli na prvý pokus.

Vyrážame smer Chorvátsko - Dubrovník. Cesta je drsná. Ide sa po známej ceste do Neum. Hranice nám záberu asi 15 min. Kontrolujú len občianske a mozme ist. V Dubrovník ideme do veľkého kempu koli praniu. Hádžeme hneď dve pracky. Ideme sa okúpať k moru. Je tu teplo a velmi draho. Dve lehatka stoja 300 kuna. Kemp stojí 65€ na den. Mala voda 3€ a chipsy tiež 3€.

Večer sa osprchujeme , prezlecieme a ideme do starého mesta. Mesto je nádherne. Vysvietené a plne turistov. Vsetko je neuveritelne drahé. Ľahká večera nás stojí 80€. Neskôr este pizza 15€. Odchádzame presne o polnoci. Staré mesto je velmi prijemne ale drahé.

V Bosne stal najdrahší kemp 25€ na noc a najdrahšia večera pre všetkých asi 15€. Pečivo v pekárni za tri tašky asi 7€.

Streda - dávame si oddychový den v kempe. Peťa sa ide ráno kúpať. Ja zo Samuelom dospávame v chládku noc na lehátku. Nedalo sa velmi spat. Bolo v noci 27 stupňov.