Rumunsko - leto 2018

Toto je náš plán cesty: Vyrážame ako štvorčlenná posádka v sobotu 14.07.2018

Program Spime Eur Alternativa spania Cas v Aute
Sobota Cestovanie Slovensko - Madarsko Castrum Termalkemping - Madarsko 25 7h 376 km
Nedela Cesta Madarsko - Rumunsko Camping Eldorado - Rumunsko 23 6h 267 km
Catatea Poenari ???
Spolu za vstupenky       79 €
Fixne naklady spolu  866 €

Avia je A30 z roku 1974. Má vymenený motor za A31 a päťstupňovú prevodovku.
Vlastníme ju zhruba rok a mame nejakých 3000km za sebou. Odjazdené  ako v lete tak aj v zime väčšinou krátke trasy 100-200 km. Najdlhšiu sme absolvovali do Českého raja cca 400 km. Toto bude naša prvá dlhá trasa. Orientačný plán je 2770 km v období dvoch týždňov (celozávodná dovolenka).

Rozpočet:

• Nafta - 434€
  • Campingy - 300€
  • Vstupenky - 79€
  • Dialničné poplatky - 53€
  • Strava - 300€
  • Spolu rozpočet na dva týždne pre štyroch 1166€

Jún/2018 - V rámci príprav na cestu sme kúpili nové predné pneumatiky. Pôvodné predné sa použili dozadu a ako rezerva. Vymenil sa olej za novy M7AD a samozrejme aj olejový filter. Avia má výmenný cyklus 3000 km čo mi príde nepochopiteľné, ale čo už.
09.07.2018 - Ešte posledné opravy. Deravá hadica sania (prepálená od výfuku) opravená hliníkovou lepiacou páskou a hliníkovým husacím hrdlom. Špatný kontakt na mostíku spôsobil nefunkčnosť zadných svetiel. Výmena stieračov.
11.07.2018 - Auto je ešte na STK. vzhľadom na nedostatok času sme STK zverili do rúk odborníka.
12.07.2018 - STK je hotová. Normálne stoji STK + EK 55€+35€ = 90€ . Mňa stála vzhľadom na nedostatok môjho času a nezapísané ťažné zariadenie v techničáku 160€. Ale je to hotové.
13.07.2018 - Posledne pripravy. Nutný nákup v Tescu - 150€. Všetko pripravné a ráno sa može vyraziť. Plán je o 8:00 vyštartovať
14.07.2018 - Vstávam pred šiestou, aby som vybavil všetko včas a mohli sme sa načas pohnúť. Samozrejme že sa moceme po dome až do 09:00. Cesta sa vlečie, Stavujeme ešte v McDonald kde je ranna špička a my tu strávime skoro hodinu na parkovisku. V Žiati nad Hronom sa stavujeme ešte u Peti aby sme vyzdvihli zabudnute oblecenie a ide sa smer Rimavska Sobota a Madarsko. Do kempingu Castrum Thermalcemping dorážame okolo 19:00 hod. Peta ide do sprchy , ja sa z detmi prejdem po okoli kempu. Potom spoločne vyrážame ku kupalisku. Cestou ma Veja svoju chvilku a pocka na nas v Avii. Kupalisko uz zatváraju a Samko je trosšku sklamany. Ciže sa vraciame ku Avii a uz vsetci spolocne slapeme po prazdnych ulickach do centra mestecka. Na nase prekvapenie je pekne velke, ysvietene a plne hudby. Fontany , kostolik, mravorove smerove tabule do europskych miest. Stavujeme sa na malinovku, kde si ale po prestudovani cien davame aj pizzu a cesar salat. Ceny su skvele , asi 1/2 našich. Po nemecky nerozumeju, cize Veja robi tlmocnika. Dost sa ochladilo a preto sa sviznym tempom vraciame prazndnymi ulickami nazad. Pekny den.

Pred Tescom v Madarsku

Peťa v Avii

15.07.2018 - Ráno vstávame dost skoro. Postupne ranajujeme a ideme sa kupat na poloprazdne kupalisko.  https://goo.gl/maps/Bi1CvSEVXNM2 Voda je tepla, ceny prijemne. Na obed si kupujeme langose a dojedame posledne rezne z domova. Smer Rumunsko sme vyrazili neskor ako planovane a preto sa rozhodneme ze nepojdeme do kempu , ae ze si pozrieme po ceste vodopad a prespime priamo pri Salina Turda. Cesta po madarsku vedie dialnicou, ale na Rumunskej strane sa to zmeni na cestu o zivot. Predbiehaju sa tu vsetci a vsade. Cesta k vodopadu vedie opustenymi dedinkami. Cestou kupujeme v miestenj pekarnicke cez okno cerstvy tepla chlebik. Vodopad je obrovsky

Po vodopade si dame lahku veceru v Avii a vyrazame smer Salina Turda. Na parkovisko pred solnu jaskynou dorazame az okolo polnoci. Deti uz spia , takze sa tiez rovno ukladame do postele. Rano nas zobudia krdle vrán ktore nam skacu po Avii. Po rychlich ranajkach ideme kupit vstupenky. Salina Turda je proste neskutocna. Aj ked cakate vela , tak toto vas dostane.

Salina nam zabrala asi 3 hodiny. Naobedujeme sa v miestnom stanku pred vstupom a vyrazame do Sighishoara - Drakulove rodisko. Cesta ubieha rychlo. Kemping je mensi, ale utulny. V areali je kupalisko cize Samuel je hned vovode a hra sa s miestnymi detmi vo vode. Prezlecieme sa a vyrazame do viru mesta. Veronika vyraza napred. Mesto je nadherne. Kombinacia nasej Banskej Štiavnice a Banskej Bystrice.

17.07.2018 - Na dalsi den vyrážame do mestecka Rasnov , pozriet si miestnu pevnost. Parkovanie je trosku komplikovanejsie nakolko sme vecsi ako bezne auto , ale na druhy pokus sa to podari. Hore sa nam slapat nechce, lebo je teplo a nevieme ako je to daleko , cize vyuzivame miestnu ponuku a vyvezieme sa vlacikom ktoreho taha traktor. Je to ale blizko, cize cesta ubehne ako nic. Vlacik ma cestou jednu zastavku pri dinoparku. Vyzera to velmi komercne. Pevnost Rasnov je na prekvapenie velmi zachovala. Dokonca su v nej pouzitelne domceky ktore okupuju miestny predavaci vselia´jakych drobnosti. Vyhlady na mesto su uchvatne. Dole k parkovisku ideme uz pesi.

Pred vecerom dorazame do Branu. Kemping je velky, ale socialne zariadenia su biedne. Maju tu inu koncovku na elektrinu, ktoru zo sebou nemame a musime si ju pzicat u spravcu kempu. Ten je mily a nema s tym problem. Samko je na Tablete a Verča spí, takze s Petou ideme kupit nejake potraviny. Mesto je plne stankov. Kupujeme chlieb a pracliky. Nazad v kempe sa naveceriame ukladame postupne spat.

18.07.2018 - Ráno je zmiešané počasie. Je teplo, ale miestami sprchne. Postupne vstavame a po rannej hygiene sa vydavame na drakulov hrad Bran.Kedze nieje uplne pekne pocasie a nieje ani vikend, predpokladame ze nebude naval ludi. No ukaze sa ze aj napriek tomu je hrad uplne preplneny. Ide sa v zastupoch. Cas na zastavenie ziadny. Posuvame sa ako v rade na pokladnu v Kauflande pred vianocami. Dotoho zajazdy deti , ktore sa pomedzi vas nahanaju a snazia sa dostat co najskor von, aby si nestrazeny pre hradom zapalili. Hrad nije venovany Drakulovi, nakolko tu v skutocnosti asi nikdy nebol a preto to Samuela nebavi a preto uhana napred von.

Cestou z hradu navstivime este strasidelny dom pod hradom, co sa ale ukaze ako moc strasidelne a Samuel to prechadza zo zatvorenymi ocami, lebo sa boji. Miestami aj Peta z Veronikou pistia ked sa za nmi zjavi chlapik v maske zombika. Na trhu si kupime njeake drobnosti a rychle jedlo, nakolko zacina zase prsat. V kempe nasleduje volny program, cize hodime prat pradlo - v kempe su dve pracky.

19.07.2018 - Ráno poprcha. Postupne balime aviu. Pri vyjazde z miesta zavadim pootvorenym okienkom o konare cersne a okienko je na ceste. Utrhol sa drziak a bude treba prvu opravu.

Okienko sme polepili lepiacou paskou a moze sa vyrazit.
Cesta vedie nazad k Rasnov pomedzi hory. V peknom turistickom mestecku sme zaparkovali tesne pod hradom Peles za mierny poplatok. Atmosfera v time je husta, cize prehliadku absolvujeme oddelene. Peles Castle je nadherny. Postaveny v prijemnom parku obklopeny lesmi a kopcami. Malebne miesto.

Dalej pokracujeme na stupanie k Heroes Cross On Carainah . Cesta vedie stupanim lesom az nad kosodrevinu, kde sa postupne otvaraju nadherne vyhlady. Po ceste je viacero zakazov vjazdu , ktore , ale vsetci ignoruju. Trosku ma prekvapi naval kamenia na prejazde cez ktory je iba cesta na jedno auto, ale ideme dalej. Stale prsi. Dufam ze na vrchu bude prijemnejsie pocasie a vystup ku krizu bude mozny. Ale aj na vrchu sustavne leje a je chladny vietor. Na taketo pocasie nemame oblecenie a preto zostavame v Avii a dufame ze rano bude vystup mozny. Je to z odstavneho parkoviska este asi 5 km pesi.

20.07.2018 - Noc bola dost kruta. Je to vysoko. Fucal silny vietor a sustavne prsalo. Peta sa v noci bala ze nas prevrati vietok, alebo zavali strom (aj ked najblizsi strom je asi 3km smerom dolu). Ráno sa pocasie neumudrilo. Niektory odvazlivci na terennych autach odsunuli zavoru a pokracovali dalej autami nahor. Ja sa ale z 4000kg Aviou netrufam a preto zahajujeme zostup dolu , smerom k čiernemu moru.

Nakolko sme dobre v case, rozhodli sme sa zastavit v Bukuresti a pozriet si budovu parlamentu, ci je druha nejvecsia budova sveta. Mne to vyhovuje , lebo si chcem v miestom Hornbachu kupit este jeden predlzovaci kabel, nakolko v Brane mi ten moj skoro nestacil a adapter ktory som si v Brane pozical. Cesta do Bukuresti vedie po novej peknej dialnici. Je to nuda, lebo akonahle skoncili Karpaty , zmizli a aj akekolvek kopceky a uz je len rovina a brutalne teplo. Kedze ma na mape Bukurest pekny obchvat , zda sa to byt v pohode cesta. Lenze zdanie klame. Obchvat Bukuresti je katastrofa. Uzka preplnena a uplne rozbita cesta. Po prelnenych uliciach a vsade stojacich autach sa dostavame k Hornbachu kde nakupujem vsetko potrebne aide sa k Parlamentu. Cesta mestom je velmi narocna. Jazdi sa tu velmi rychlo a nedodrzuju sa ziadne pravidla. Prarkujeme pri Parlamente na parkovisku pre Autobus. Kedze je to obrovska budova a my niesme pripraveny , tak sa vydavame opacnou stranou a musime celu budovu obist. je to obrovske. Niesu tu ale stromy a je velmi teplo, cize je to narocne. K budove sa dostat neda, prikazdom vstupe nas poslu prec, ze iba pozerat cez plot. Tak si spravime fotku cez plot a ideme po namesti do McDonaldu na nejaky rychly obed a klimu.

Pred Aviou sa oplachujeme vodou z bandasky. Mesto opustame unaveny z chodenia a z tepla. Bukurest ma asi co ponuknut, ale asi nie na peso v teple.
Cesta k moru vedie zase peknou dialnicou az k letovisku Mamaia. Do kempu dorazame okolo 22:00. Mame trosku strach ci nas ubytuju, ale tam problem nieje. Iba nas pri vstupe pan upozornuje ze su dost plny a zesi pripojku na elektrinu vybavime az zajtra. To nam ale nevadi. Zaberame si docasne miesto priamo pri plazi, ze sa rano prestahujeme , ale nakoniec tu zostavame az do konca nasko pobytu v Kempingu S. Vecer si ideme este omocit nohy do mora, ktore je prekvapivo ciste a teple.

V Mamaji je prijemne. Kempin S je pekny , cisty, len tie socialne zariadenia su svojske. Deti sa kupu, Peta sa opaluje a ja sa motkam hore dole.

21.07.2018 -  S Petou sa ideme podvecer prejst po plazi. Detom sa nechce , cize ideme sami, co sa ukaze ako dobre, nakolko je to naozaj dlha plaz. Cela je posita hotelikmi aj Hotelmi a lehatkami vsetkeho druhu. Od plastovych cez drevene , az po hojdacie zavesene postele zo zavesmi. Presli sme cca 5km po plazi az k zaciatku lanovky ktora vedie ponad plaz. Nazad sa vezieme taxikom , lebo uz nas bolia nohy.

23.07.2018 - Na dnes mame v plane navstevu centra Mamaia s lanovkou a stankami. Detom sa zase nechce, cize ideme sami. Cestou tam si zoberieme autobus, co nam poradili slovaci ktorych sme tu stretli v kempe a nazad pojdeme taxikom.

Prijemny vecer sme ukoncili v miestnej restauracii a uz len spominany taxik nazad do Kempu.

24.07.2018 - Najvzdialenejsie miesto nasej cesty je zanami a my vyrazame smer cesta 7c. Mame spat v kempingu Dracula pod hradom posledneho utociska Vlada Tepesa (Drakulu). Cesta vedie peknou dialnicou skoro az k 7c. Iba okolo Bukuresti je to zase na 2 hodiny. Neuveritelne kolko je v Bukuresti aut. Zije tu 1,9 mio ludi na takej malej rozlohe. O kempe som sa vela nedocital , cize sme pripraveny na najhorsie, ale sme milo prekvapeny. Je to prijemny kemp priamo pod hradom. Vecer grilujeme klobasky a planujeme ranny vystup na hrad.

Rano ale sklamanie ze vystup sa nekona nakolko su pristupove cesty koli medvedom uzavrete. Dokonca kemp obohnali elektrickym ohradnikom aby sa dnu nedostali.

Čiže neleníme a vyrážame po 7c nahor. Po ceste je vodné dielo Vidraru Dam. Robime zopar fotiek a pokracujeme v ceste.

Cesta 7c postupne prechadza do kosodreviny az do travnatej pustatiny. pohlady ale stoja za to. Miestami poprcha a mraky tvoria nadherne scenarie.

Stupanie konci pri najdlhsom tuneli Rumunska. Za nim je uz severna strana Karpat a nase dnesne stanovisko. Je chladno a poprcha. Najdeme si miesto na neplatenom piknikovisku a ideme na teply caj do restiky. Nakoniec si davame aj teplu polievku lebo je naozaj chladno.

26.07.2018 - Ráno je naozaj nadhere, Výta nás slnecne pocasie a skoro bezvetrie, co je na tejto ceste skoro zazrak. Robime zopar fotiek a nakupujeme sladke pecivo v lokalnych stankoch. Maju tu skvely trdelnik, ktory sustavne prikupujeme.

Po rannom kochani sa, vyrazame na pol hodinovy vystup na kopec vedla nas. Slniecko svieti, ale Samuelovi sa nechce. Zostava strazit Aviu. Je to stale nadohlad cize ho nechavame. Citi sa dospelo.

Na vrchole niesme ani 10 min a uz sa tahaju mraky z udolia. vyrazame k Avii. Slnko sa uz neukaze. Pocasie sa tu meni naozej velmi rychlo.

Pobalime sa a vyrazame na zostup po 7c k nasmu dalsiemu cielu Castelul Corvinor. Velmi pekny hrad. Ako aj ine ktore sme navstivili je podozrivo dobre zachovaly.

Spime v kempingu Ledo. Je to blizko, pri peknej priehrade.v prirode. Kemp je lacny, ale aj socialne zariadenia tomu odpovedaju. Je tu len studena voda, aj na sprchovanie , co je iba hadica zo stropu bez zavesu, alebo nejakej zasteny a iba slapacie WC. Ja sa sprchnem tak ze mi Peta podrzi uterak , ale voda je uplne ladova. Peta sa potom osprchuje pri Avii v mojej vyrobeje sprche z postrekovaca a ohriatej vode na sporaku. Vecer ideme este na vodnom bicykli preskumat priehradu. Rano vyrazame smer Madarsko.

27.07.2018 - Cesta vedie dialnicou az do Segedinu. Na hraniciach nas trochu zdrzia , lebo je tu mnoho aut. Kemping V Segedine je priestranny, pri rieke s termalnymi bazenmi. Samuel je ihned vo vode a my sa po osviezeni a obcerstveni v bufete pridavame tiez. Chceme sa ist prejst do mesta, ale zacne prsat a nechame to tak. Lezime vo vyhriatom bazene az do tmy. V noci je na druhej strane rieky dikoteka, cize noc je hlucna. Rano nakupime Palacinky a vyrazame domov. V sobotu o 20:00 sme v Teplej.

Nádherny vylet. Plan cesty sme splnili az na Carainah kde sme nevyslapali koli pocasiu a na Poenari kde nas nepustili koli medvedom. Rozpocet bol 1166€ a minuli sme asi 1600€. jeden kemp sme vynechali koli navsteve vodopadu. O rok znova. Po dovolenke je pred dovolenkou :-)